Said Ramazan Buti'nin Öldürülüşüne Üzüldüm


Yalçın İÇYER, Said Ramazan Buti'nin Öldürülüşüne Üzüldüm

Yalçın İÇYER


A+ |Normal |A-


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

"Ey iman edenler, Kur’ân’ı bilen ve tebliğ eden, çözüm getiren, güvenilir örnek önderler, adâletli konuşan şahitler olarak Allah adına sosyal, siyasî, ekonomik ve idarî düzeni yaşatanlar, ayakta tutanlar, sosyal adâleti, sosyal güvenliği sağlayanlar, refah payını artırarak dengeli dağıtanlar olun.
Bir kavme olan kininiz sizi adâletten ayrılmaya sevketmesin. Adâletli olun, çünkü adâlet takvâ esaslarını-Kur’ân esaslarını hayata geçirmenize daha yakındır. Allah’a sığının, emirlerine yapışın, günahlardan arınıp, azaptan korunun, kulluk ve sorumluluk şuuruyla, haklarınıza ve özgürlüklerinize sahip çıkarak şahsiyetli davranın, dinî ve sosyal görevlerinizin bilincinde olun. Allah işlediğiniz gizli-açık bütün amellerden haberdardır.'[1]"

I-Giriş

Alemlerin Rabbı, Adil, Rahman, Rahim olan Allah'a sonsuz hamdusenalar. Allah'ın adaletini ve rahmetini yeryüzünde yaşayarak ikame eden türm resuller'e dostlarına salat ve selam oslun. Rabbım onların yolunda gidenlerden razı oslun. Bizi de onlardan eylesin.

Sevgili kardeşler! 

Sizleri ve tüm müslümanları Allah'ın selamı ile selamlıyorum.  Sizlerin ve tüm direnen mazlumların yar ve yardımcısı olsun. Bu hutbemi iki üç hafta önce yazacaktım. Ancak, bu ara Türkiye ve Suriye ziyaretim oldu.  İnşaallah  bu yolculuğumdan bahsedeceyim.  Ancak beni yakından ilgilendiren ve başlıkta da ifade ettiğim gibi ve beni çok üzen bir olayı hakkında görüşlerimi beyan etmek istiyorum. Buti'nin öldürülüşü. Aslında bu ilk ve son değildir. Tarih tüm bu örneklerle doludur. Ve daha başkaları da vardır. Üzerinde çok tartışmaların yapıldığı, ifrat ve tefritin yaşandığı  bir olay hakkında görüş bildirmeyi çok önemli görüyorum. Hütbemi sonuna kadar okuyup sonra karar vermenizi rica ediyorum. Böyle bir yazıyı ve böyle bir hassas konuyu yazmak oldukça zor bir mesele. İnşaallah hakkı batıla karıştırmamak ve hakkı açık bir şekilde anlatmak içim elimden geleni izah etmeye çalışacağım. Buti ile ilgili daha önce düşüncelerimi farklı hutbelerde izah etmiştim. Özellikle,'Dürüst olmak' adlı hutbemde görüşlerimi açıklamıştım. Ancak bu olayla ilgili tekrar yazmam gerektiğine inanıyorum. Onun için önce bakış açısını vermek istiyroum. Çünkü okuduğum yazılar bana göre ifrat ve tefrit noktasındadır. Bakış açısını izahtan sonra  olay hakkında görüşümü beyan edeceğim.

II-BAKIŞ AÇISI-ADİL OLMAK-

Tarih boyunca ulema iki seyir takip etmiş. Biri otoritelerin yanında olmama ve onların karşısında durma. Diğeri onlarla hareket etme ve onlara ulemalık yapmak. Bizim Resulullah'ta sonra ki tarihimizde, emevilerden sonra bu iki gelenek devam edegelmiştir. Bugün de aynı şey söz konusudur. Hutbemin başına bir ayet ve meali yazdım. Ayetin izahına geçmeden önce tarihte yaşanan bir olayı dikkatınıza sunmak istiyorum.  Yakın tarihte okuduğum İslam Felsefe tarihi adlı üç cildlik kitapta detayını gulabilirsiniz. Moğollar, Bağdat'ı işgal ettiği sırada yaşanan bir olay. Zamanın filosoflarından Hace Nasreddin Et-Tusi, katliam olmasın ve Bağdat'ta ki ulema katledilmesin diye Moğollar'la beraber şehre girer. Moğollar şehri alır, katliam yapmaz ve ulemayı öldürmez. Hem de kendisi Şia olmasına ve kurtarılan ulema sünni ulema olmasına rağmen yüzlerce ülema kurtuldu. Dışardan bakanlar için bu bir işbirliği ve ihanettir. Ama bu anlaşmayı yapan Tusi için bir fedakarlıktır.[2] Böyle bir tercihe katılıp katılmamak o günü yaşamaya bağlıdır. Bana bugün o teklif gelse ne derim? Benim kararım azimeti tecihtir. Ama ruhsatı tercih edenler için nasıl davranmalıyız? Sürekli olan bir olay azimet veya ruhsata girermi o da ayrı bir olay?  Ancak şurası bir gerçektir ki olayları değerlendirirken adil olmak gerekiyor.

Maide suresinde geçen bu ayet Medeni bir ayettir. Müminlere hitap ediyor. Mealini veren oldukça güzel vermiş.[3] Hayatın tüm alanlarında ve insanlarla tüm ilişkilerde adil olmak. Mümine Allah'ın tavsiye ettiği bir vasıftır. Düşman da olsa adil olmak. Bunun anlamı şudur; hisllerle, duygularla, atifeile değil ilkelerle hareket etmek. Şehid Seyyid Kutup bu ayetin tefsirinde şunları söylüyor.'Hiç bir sistem ve nizam kendi insanını, kendisine kötülük yapan bir diğerine karşı adil olmaya çağırmaz, ancak İslam bunu müminden ister. Onun akidesi haline getirir. Allah(cc) müslümanı tüm insanlara karşı kendisi için yanı Allah için müamele etmeye davet ediyor.....Bu insanlık üzerinde adil bir ummet olmanın ana ilkesidir. Bu ummet sözkonusu ilke ile kuruldu ve ayakta durdu. Bu teorik ve utopik bir teklif değildir. Bilakis reel ve yaşanmış bir gerçektir.....Bu bir çağırıdır. Bin sesle sesleniyor. Adalet, Tertertemiz davranış, özgürce müamele, saygılı olma, hoşgörülü olma, sevgi ile davranma, fekarlıkta bulunma ve başkasını kendisine tercih etme...'[4]  Vehb Ez-Zuheyli ayetin inişi ile ilgili iki rivayet veriyor. 1.Beni Nedr yahudilerine verilecek ceza hakkında. Resulullah'a suikast düzenlerler. Resulullah Medineden çıkmalarını emir eder. Karşı koyarlar ve çıkmak istmezler.  Resulullah tüm ashabı ile onların üzerine yürür. Onları muhaasara altınaa alır. Altı gün kuşatma altında kalırlar. Sahabi yeterli değil mi diye sorarlar........ Ayet iner ve muamelede ifrata gidildiği uyarısı yapılır. Bunun üzerine Resulullah(ass) onların çözümünü kabul eder.' Diğer rivayet, hudeybiyede Müslümanları mescidi haramı ziyaretten alıkoyan müşrikler hakkında indi. Müslümanlar onlara çiddetli ceza vermek istiyorlardı. Onların bu hiddeti yumşatıldı.'[5]

Bu ayet bize adil olmamız gerektiğini anlatıyor. Kime karşı olursa olsun. Bugün şu ayeti ihlal eden ve İslam dünyasını müstekbirliğe peşkeş çeken hakimleri destekleyen ve halkın gözünde meşru kılan nice ulema var.'وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ Sakın zalimlere destek vermeyin. Size ateş dokunur. Allah'tan başkada veliniz ve yardımcınızda olmaz.'[6]  Türkiye'den tutun Suudi Arabista'na kadar tüm ülkeler islamı kullanarak ayakta tutuyor. Şu an Türkiye'de diyanet başkanı olan bey efendi. Bir zamanlar, camilerde namaz kılınmaz bu namaz memurlarının arkasında namaz kılınmaz fikrinde idiler. Şu an ise Rejimi ayakta tutan, üç kurumdan birisinin başında bulunuyor. Şimdi ne diyelim? Geçenlerde, Suud Kralına bir sürü dua eden Kardaviye nediyeceğiz? Bunlar bir tercih yapmışlar. Ben onların tercihini tüm ruhumla reddediyor ve görüşlerine katılmıyorum. Aynı şekilde Buti'nin nusayrileri meşru kılmasınada katılmadım ve katılmıyorum. Bunu daha önce ki hutbelerimde de bellirttim. Tüm bu izahlara rağmen adil olmalıyız diyorum. O halde neden öldürülüşüne üzüldü?

III-NİÇİN BUTİ'NİN ÖLDÜRÜLÜŞÜNE ÜZÜLDÜM?

 1-Suriyeli, mücadeleci ve direnişçi kiminle konuştumsa bana şunu söyledi. Biz Buti'nin kitapları ile İslami bilinci kazandık. Biz hepimiz Buti'nin talebeleriyiz. Böyle bir zatın o şekilde öldürülüşüne niçin üzülmeyeyim. İsterdimki, kitaplarında yazdığı doğruların parelelinde ölsün veya öldürülsün.

2-Suriye'de materyalist akideyi, kitaplarında çürüten ve İslami bir gençliğin çıkmasına vesile olanların başında Buti gelir. Onun akide ile ilgili kitabı gençlikte bir devrim yaptı ve sol akidenin yıkılışını getirdi. Suriye'ye daha önceleri gittiğimde orada olan Türkiyeli öğrenci kardeşler ya onun eserlerin okur ya da kasetlerini dinlerlerdi. Şayet Buti bunları kendisine gerekçe getirerek o yanlış yolu seçmiş ise onu tekfir etme, tağut ilan etme gibi bir hakka sahip olabilirmiyiz? O zaman İslam dünyasında kim kalır müslüman? Herkes bir şekilde rejimlerin memurları değilmi? Bir sıradan memurda şehadet yemnini içiyor, camide görev yapan namaz görevliside. Arada ki fark ne?İşte isterdim ki bu insan onurla ölsün veya öldürülsün. Tövbe ederek ölsün. Şu ayeti okuduğumda hepimizin hali aklıma geliyor.'الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ 6/82Onlar ki iman ederler ve imanlarına zülmü karıştırmazlar. İşte için emniyet vardır.Ve onlar doğru yol üzeredirler.'[7]

3-Türkiye'de bende ve benim çağımdaki nesilde Buti'nin eserleri ile belli derece de İslami bilince ulaştı. Onun eserlerini okudu ve güzel noktalar geldik. Bir neslin oluşumunda onun imzası vardır. Şeyho Hocam'la Türkiye-Suud dostluk derneğinde arapça ders yapıyorduk. Dernek müdürü kapıdan bize dikkatlice bakıp ve ağlamalı oldu. Sonra gülümsedi. Sebebini sorduk. Şunu söyledi. Ne mutlu size. Halıların üzerinde oturmuş ve tatlı tatlı ders yapıyorsunuz. Ben Rahmetli Hamdı Akseki zamanında okudum. Beni diyanetin altında ki bir kelaya indiriyordu ve kartonları diziyordu. Sonra gizli gizli bana desr veriyordu. Şimdi kalkın Aksekiye Kemalizmin diyanet başkanlığını yapan belam(haşa) deyin. Ne kadar isabetli olur? Şu an Ürdünde hapiste olan Makdisi, tekfircilikle ilgili eserinde şu tesbiti yapıyor.'Te'ville Küfür girenler tekfir edilmez tesbitini yapıyor.....'[8] Buti'nin tavrını ve duruşunu meşrulaştırmak istemiyorum. Ama değerlendirirken adil olunması gerektiği kanaatındayım. Onun için üzülüdüğümü ifade ediyorum.

 4-Umut ederim ki hem Buti ve hem diğer maslahata uyarak guya İslamın maslahatını gözetleyerek hareket edenler şu ayetlerle ilahi katta muamele görmesinler.'وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّؤُواْ مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ 'O idare edilenler-tabii olanlar- tabii olunanlarla aralarına mesafe girip onlardan uzaklaştıkların şöyle derler. Şayet bir kez daha dünyaya gelirsek sizin bizden uzaklaştığınız gibi bizde sizden uzaklaşır ve beraatımızı ilan ederiz.Böylece Allah(cc) onlarını amellerin bir hasret çekme vesilesi olarak onlara gösterir. Ve onlar ateşten çıkarılacaklarda değiller.'[9] Bu ayet insanı gerçekten korkutuyor. Bunun gibi dini gizleyen ve hakkı batılla karıştıranlarla ilgili bir hayli ayetler vardır. Buna rağmen adil olmamız gerektiği kanaatındayım. Kendimizi kadi yerine koyup birileine beraat diğerilerine ateş dağıtma durumunda görmüyelim. Kur'an kendi zamanında ki isimlerden ziyade fikirler üzerinde durup insaları aydınlatırsak daha isabetli olur ve doğruyu daha çabuk yakalarız.

III-SON SURİYE GEZİM

Bu sefer Suriye'nin farklı bir yerinden girdik içeri. Telebyed ve Rekka'ya kadar gittik. Herkesten Buti'yi sordum. Daha doğrusu öldürülüşünü. Herkes şu fikirde hemen hemen ortak. Yüzde ellinin üstünde Beşşar öldürtmüş. Onunla ilgili maslahatı olan çok taraflar var deniyor. Özellikle öldürüldüğü söylenen Nusra cephesinin insanlarından ve yetkililerinden sordum. Onlar kendilerinin öldürmediğini kesin belirtiyorlar ve Beşşar'ın öldürdüğünü söylüyorlar. Bir yetkili şu açıklamayı yaptı. İran tarafından Beşşar'a bir teklif getiriliyor. Genel cihat ilan edilsin ve bu genelgeyi tüm ulema imzalasın. Buti bu imzayı atmak istemiyor. Onun bu tavrı üzerine Beşşar ölüm fermanını veriyor. Tüürkiye'de basında çıkan bazı haberler oldu. Köşe yazarlarıda köşelerine taşıdılar. Star yazarlarından Fehmi Koru bunlardan biri. Tayyıp kendisine özel mektup yolluyor ve desteğini çekmesini istiyor. Ailesini güvence için Türkiye'ye getirtiyor. Onu da getirtmeği planlıyor. İşte bundan dolayı Beşşar bir taşla iki kuş vuruyor. Buti'den kurtulmak ve onun sırtından geçinmek. Direnişi lekelemek istiyor.

IV-SONUÇ

Gelen haberleri araştıralım. Bu ilahi bir hükümdür. [10] Hemen hüküm vermeyelim. Nitekim Buti'nin öldürülüşü ile ilgili ilk günden itibaren farklı haberler çıktı. En son verilen videolar başta verilenlerden farklı oldu. Bu hutbeyi gitmeden önce verdim ve Radyo dengede sesli verildi. Yazıya Suriye dönüşümde döktüm. Allah'a şükür ettim. Çünkü isabet ettiğim kanaatı bende daha fazla güçlendi. İslam dünyası bugün en büyük tehlikeyle karşı karşıyadır. Bizim bilincimizin zayıflığı ve müstekbirlerin yine dinimizi kullanarak bize yön vermeleri. Gelin kardeşler bu konuda bilinçlenelim ve itidali vasıf edinelim. Vasat ummet olalım. Rabbım bize bu güzelliği naasip etsin. Allah'a emanet olun.

[1]-K.K. 5/8 Maide suresi
[2]- İslam Düşünce Tarihi, İslam Felsefesi Tarihi 2.cild Açılım Kitap yay.  Seyyid Nasır -Oliver Leman
[3]-Ahmet Tekin  Kur'an Anlaşılmasına Doğru
[4]-Fizilal-El-Kur'an 2.cild Dar Eş-şuruk Beyrut
[5]-Tefsir El-Munir Fi-l-Akideti, veş-Şeriati vel-Menhec  Prof. Dr. Vehb ez-Zuheyli 5-6.cildler Dar-El-Fikr el-Muasır Dımeşk
[6]-11/113 Hud Suresi
[7]-6/82 Enam suresi
[8]-İslam Ümmetini Tekfircilik Hastalığından sakındındırma Konusunda  Otuz Risale  Muhammed Asım El-Makdisi İstikamet yayınları Terc:Ebu Abdurrahman Azadi  
[9]-2/168 Bakara suresi
[10]-49/6 Hucurt Suresi


Yukarı Dön

Yorum yapyorum

Yorumlar

Yalcin İcyer
18.04.2013 14:34
Dogru okumak
Sevgili Bilal ve Hasan, yazimi Buti'nin durusunu savunmamisim. Daha önciki hutbelerimde dursundan dolayi camisinde bulundugum bir seferde namazimi iade ettigim yazmistim."DURUST OLMA HUTBESI"Islam afaki sitesine bakin. Bu hutubemdede vedigim yetleri ve yazimi dogru okursaniz. Yazim durusu ile ilgili degil. Hakkinda verilen adil olmaya hukumler ve ayni tavrin kendi ulemamiz!!! icin söylemedigiyimiz icindir. Suriye direnisininde sloganik ve duygusal desteklemek isabetli degil. Bessar ve öncesi hakkinda durusum Rabbima hamdolsun acik ve nettir. Allah"a emanet olun.
Hasan Basri
18.04.2013 11:41
Doğrusu bir işbirlikçi için bu makale yazılmazdı !!!
1-Buti gerçekten kitaplarındaki gibi bir inancı olsaydı çok erkenden hicret ederdi.
2-Zalimlerin yanında açık bir şekilde yer almazdı.
3-Beşşar gibi bir Zalimin ASKERLERİNE sahabe gibi demesi nasıl açıklanır veye tevil edilir.
4-Yüzbinlerce masumun Şehit edilmesinde hiç mi suçu yok?
5-Nasıl yaşadı ise öyle de öldü.O'nun hakkındaki nihayi kararı Allah verecektir.
6-Yalçın Hocamız bu makale sebebiyle Suriye Direnişine verdiği desteğe ters düşmüştür.
Bilal
17.04.2013 06:27
İlginç
Selamunaleykum,

" sol akidenin yıkılışını getirdi. " demiş sayın hocam.Benim bilgiğim kadarıyla Baas partisi de sol.Ve Buti bir konuşmasında şebbihalara sahabenin ordusu muamelesi yapıyor.Bu çelişki değil midir?

İnsanlar bu zamana kadar ne yapmış bir yana birde sonu nasıl bir de ona bakalım.Eskiden ne olduğumuz üzere değil ne üzerine öldüysek ona göre dirileceğiz
Su testisi su yolunda...Vesselam....
Yorum yapyorum

 

Yazarın Diğer Yazıları



Ana Sayfa | Yazarlar | Güncel | Haberler | Dünya | Yorum Analiz | Röportaj | Medya | Etkinlikler | Kültür Sanat